Защо дизелът и бензинът не поевтиняват по-бързо

Въпреки продължаващия спад на цената на суровия петрол, корекцията по колонките в България изглежда прекалено бавна

През последните десетина дни средната цената на дизеловото гориво по колонките в България спадна с около 5 ст. и достигна 2,27 лв. за литър. Цената на бензина (А-95) засега остава стабилна – около 2,29 лв. На фона на продължаващия спад на цената на суровия петрол на международните пазари, корекцията в цените за крайния потребител у нас изглежда прекалено бавна.

Докато в предишни периоди причините за това можеха да се търсят в динамиката на валутния курс между еврото и американския долар, то през последните месеци той е сравнително стабилен на фона на намаляващи цени на суровия петрол. Основната причина за бавния спад на цената в момента е именно широко лансираната в медиите упорито висока цена преди данъци и такси на дизеловото гориво и бензина у нас. Дебатът за ефективността на пазара на горива в България не е от вчера, поради което искаме да насочим вниманието към някои често пропускани детайли:

Преди няколко дни икономистът Емил Хърсев посочи, че производителят продава на цената, на която може. Това означава, че за да станем свидетели на по-бърза корекция на цените трябва или потребителското търсене да падне, или на пазара да се появят нови играчи, които в опита си да спечелят пазарен дял, да натиснат цената надолу.

Според енергийният експерт Йордан Янков за други играчи като Shell и OMV е по-изгодно да купуват на едро от Лукойл, отколкото да развиват собствена дистрибуторска мрежа в един малък за тях пазар. Според него това е причината само нишови играчи като Ромпетрол, които имат близки до България собствени петролни бази, да могат да си позволят да конкурират Лукойл.

Корекцията по линия на потребителското търсене също изглежда малко вероятна, тъй като пословичната практика за прекосяване на граници с цел зареждане на по-евтино гориво, е лишена от финансов смисъл и трудно приложима у нас (Графика 3). Към 18 август 2015 г. средните цени на бензина по колонките в Румъния и Сърбия е с 11 ст. по-висока от тази у нас. В Гърция и Турция – разликата е над 60 ст., а по-евтино е само в Македония. Цените на дизела са почти еднакви във всички страни от района, с изключение на Македония, където отново е най-евтино.

Накрая, не трябва да забравяме, че основната причина за високите цени на бензина и дизела у нас и в ЕС като цяло са не надутите разходи на производителите, а високите данъци. Средната цена на литър дизелово гориво в САЩ е едва 0,63 евро, а тази на бензина - 0,69 евро; два пъти по-ниски от цените у нас. Една от причините са ниските данъци (между 10-16% от крайната цена през последните години) върху бензиновите продукти. Средната стойност за ЕС е около 50%. С други думи, българските потребители плащат около три-четири пъти по-високи данъци върху бензина и дизеловото гориво, които купуват, от американците.